Om Norvik

 

 

/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nynäshamn är en kommun som gestaltas av närheten till skärgården, kulturlandskapet och skogarna. Vår natur behöver förvaltas så att vi kan överlämna den i ett attraktivt skick till våra barn och kommande generationer efter dem. Kommunen befinner sig i ett expansivt skede där befolkningen och byggandet ökar och det är viktigare än någonsin att hushålla med vår natur och de ändliga resurser som den ger oss.

Ur Nynäshamns kommuns lokala miljömål 2010-2016

 

 

 

 

 

 

 

Att förvalta vår natur på ett sätt som främjar biologisk mångfald och som skapar en god tillgänglighet till natur och skärgård för rekreation, friluftsliv, natur- och kulturupplevelser. I samhällsplaneringen väga in hållbara och resurssnåla transporter, effektiv energianvändning och kretsloppsanpassad vatten, avlopps- och avfallshantering.

Ur Nynäshamns kommuns lokala miljömål 2010 - 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

För om det är något som är klart i processen är det att nynäshamnarna har gett ett rungande ja till hamnen. Hamnfrågan har dessutom varit aktuell och diskuterats redan från 1900-talets början, svarar Ilija Batljan och Leif Stenqvist.

NP 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sen kan du fortsätta att upprepa dig själv med en dåres envishet att nynäshamnarna vill ha Norvik och att det är för miljöns skull. Ursäkta mitt språk, men vilket skitsnack! Vilka nynäshamnare är det vi pratar om?

NP 070608

 

 

 

 

Vi har talat med rederier, stora importörer, fraktbolag och andra som kan tänkas ha nytta av hamnen. Och kritiken är samstämmig: hamnen behövs inte.

SvD Näringsliv 081127

 

 

 

 

Vilken är din inställning till byggandet av storhamn i Norvik? 27,3 % positivt inställda, 69 % negativt inställda, resten visste inte. 1066 personer svarade.

NP webbfråga 0703

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hon ska då aldrig mer gå på nåt möte, "folk blir utskällda för att de frågar". Varför har de möten om bara de "rätta" frågorna får ställas?

NP 070302

 

 

 

 

Då hände det! Under den frågestunden for vårt kommunalråd Ilija Batljan upp, ett flertal gånger, med långa, mycket ordrika, aggressiva förklaringar och hojtar om konspirationsteorier, misstänkliggöranden och att någon, en frågeställare från Sorunda, fick veta att han fick försöka att vinna fler röster nästa gång så att hans förslag kunde vinna gehör. Jag vet inte allt som sades.

NP 07

 

 

 

 

Det är svårt att förstå Eva Dannstedt Brantings motstånd mot Norvik hamn. Hotbilden hon målar upp är oklar. Är hon emot att bygget sker vid vattnet, där hamnar traditionellt brukar placeras?

NP 071002 ( Leif Stenqvist, kommunalråd)

 

 

 

  

"Det är främst aspekten kring miljö och miljöstörande verksamhet som lyfts fram i överklagandena, både vad gäller miljön i hamnen med dess omnejd och de konsekvenser bygget av hamnen i sig och transporter till och från hamnen medför. En åsikt är att detaljplanen vilar på underlag som saknar verklighetsförankring och byggd på önsketänkanden." 

NP 090714

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hamnen beskrivs (av hamnoperatören Hutchinson) som "hypermodern, helautomatiserad och miljövänlig". Helautomatiserad innebär fjärrstyrda containerkranar och robotar som arbetar dygnet runt utan beslysning för att kunna maximera lönsamhet och säkerhet. Det låter inte som så många arbetstillfällen.

NP 090130

 

 

 

 

Norvik ger minst 2000 jobb!  Jobbsiffran beror lite på hur man räknar. Det är omöjligt att exakt förutspå vilka företagsetableringar som Norviks hamn resulterar i och därmed hur många arbetstillfällen som skapas.

NP 071127

 

 

 

 

Vi undviker att spekulera i antalet arbetstillfällen som inte har någon grund i fakta. Vi kan bara konstatera att Norvik kommer att generera ett mindre antal arbetstillfällen i hamnen. Ett osäkert antal arbetstillfällen kan inte uppväga de stora miljö- och trafiknackdelarna med Norvik.

NP 080201

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Också NCC, som äger mark i nära anslutning till den planerade hamnen, har planer på att spränga stora bergsmassor i Norvik. Tanken är att hyvla ner bergsryggarna och förvandla dem till ett industri- och verksamhetsområde.

NP 070626

 

 

 

 

25-miljoner kubikmeter berg, är det en framtidsindustri för Nynäshamn, ett sprängningsarbete som kommer att pågå i 20 år? Att spränga bort berget från Norvik bort till Hacktorp och lägga det på en 6 metersnivå över havet.

NP 070413

 

 

 

 

Norvik är för mig en bred asfalterad väg till en obehaglig grind som oftast har stått i vägen för mina rullskridskoövningar. En oändlig yta med sprängsten som stundom beläggs med hundskit och diverse annat avfall av glas och skrot. Kan detta vara något som är värt att spara för framtida generationer?

NP 070710

 

 

 

 

 

 

 

 

Påverkan på den marina miljön i anläggningsfasen är framförallt: - Grumling och efterföljande sedimentering, - Förändrad bottenstruktur, - Förlust av livsmiljöer, - Läckage av kväve, - Övrigt (tryckvågor vid sprängning under vattnet, eventuellt toxiska effekter av sprängämnen eller deras nedbrytningsprodukter). Ovan nämnda effekter kommer att påverka såväl vattenkvalitet som växt och djurliv.

från MKB till detaljplan för Norvik

 

 

 

 

Fiskeriverket anser att den planerade verksamheten innebär stora ingrepp i kust och havsmiljön och att fisk och fiske kommer att påverkas på ett betydande sätt.

NP 091003

 

 

 

 

Grumling av sediment kan inverka på fiskbeståndet både genom att störa fiskarnas fortplantning och genom att minska tillgången på föda (bottenorganismer). Påverkan på öring och dess eventuella vandring genom Norviksfjärden till rinnande vattendrag norrut, kommer inte att kunna undvikas.

från MKB till Detaljplan för Norvik.

 

 

 

 

I MKB för hamnen behandlas också påverkan på fisk, däggdjur och fåglar. Fisk påverkas av sprängning, framförallt stimfiskar som strömming samt öring. Det finns ett linjärt samband mellan laddningsvikten och avstånd. Vid laddningar på 100 kg dödas fisk inom ett avstånd av 200 - 500 m beroende på fiskens storlek. Sälar som uppehåller sig nära kan ta skada eller dödas. På längre avstånd övergår tryckvågen i ett buller som kan skada hörseln hos akvatiska djur.

från MKB till Detaljplan för Norvik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om den verksamhet som i dag finns i Frihamnen, 37 000 TEU, skulle flytta till Norvik innebär det ca 110 lastbilar om dagen! Är det något att bråka om?

NP 07

 

 

Norvik alstrar ytterligare en ökning av trafiken, där framförallt den tunga trafiken ökar betydligt. År 2015/2020 alstrar exploateringen i Norvik drygt 6 000 fordon/dygn varav 1/3 är lastbilar och 2/3 är personbilar. Den tunga trafiken utgörs till största delen av transporter som roro- och containerhamnen genererar och som har start- och målpunkter över hela landet.

från MKB till Detaljplan för Norvik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Vi förstår att Stockholm stad inte vill släppa ut allt detta i Stockholm, men varför tycker ledande Nynäshamnspolitiker att miljön i Stockholms stad är viktigare än miljön i den egna kommunen? I det flesta andra kommuner idag är annars medvetenheten hög om miljöfrågornas betydelse för de egna kommuninnevånarna.

NP 070622

 

 

 

 

Alla är fullkomlig övertygade om att Nynäshamn tillsammans med regionen och länet måste få ner koldioxidutsläppen, konstaterade kommunalrådet Leif Stenqvist (FP)

NP 090227

 

 

 

 

Svenska Naturskyddsföreningen har visat att Norviksprojektet skadar miljön och ökar koldioxidutsläppen globalt. Var och en som sätter sig in i frågan inser att detta är högst troligt. Folkpartiet påstår motsatsen. Nu ber vi att ni presenterar fakta för väljarna. Vi tror att det är bra för demokratin.

NP 071204

 

 

 

För mig som aktivt arbetar med infrastrukturfrågor har även klimathot och koldioxidutsläpp varit viktiga faktorer. Det är därför som vi från Nynäshamn har drivit frågan om att Stockholm behöver en ny stor hamn med rätt placering och kort inseglingstid. I detta har vi stöd från hela regionen, inte minst från Stockholms stad som nyligen beslutade att investera 1,7 miljoner för att bygga hamnen.

NP 070605 (Ilija Batljan, kommunalråd S)

 

 

 

 

Stockholms stad beräknar att släppa ut 40 000 ton koldioxid, 350 ton kväveoxider, 150 ton svaveldioxid och 20 ton avgaspartiklar varje år från verksamheten i Norvik.

NP 070622

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nynäshamnsborna däremot får inte 50 öre av inkomsterna från Norvik, hela vinsten går till stockholmarna. Nynäsborna får bara problemen med buller och avgaser från tusentals långtradare dagligen och dånet från nästan kilometerlånga godståg som nattetid kommer att höras över norra Nynäshamn. Dessutom ödeläggs hela Norviksområdet för all framtid.

NP 090109

 

 

 

 

Våra politiker satsar på den värsta källan till koldioxidutsläpp som vi har - tung trafik - och sitter sedan i miljögrupper och är bekymrade om framtiden och diskuterar koldioxidmätare på Malmtorget och hur nynäshamnarna ska bli klimatsmarta?

NP 090619

 

 

 

 

Sökanden (Stockholms Hamnar) bör vidare komplettera målet med en samlad samhällsekonomisk bedömning genom en övergripande kostnads- och intäktsanalys samt redogöra för värdering av de negativa och eventuella positiva konsekvenser för miljön.

NP 090918

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nyetableringen möjliggör en effektivt planerad hamnverksamhet där hänsyn tas till näraliggande natur och topografi. Med en miljöhamn i världsklass befäster Stockholm sin position som miljöföredöme.

Svd 090911 (ULLA HAMILTON (M) Miljö- och trafikborgarråd Stockholms stad ILJA BATLJAN (S) Kommunstyrelsens ordförande Nynäshamn PETER EGARDT Vd Stockholms Handelskammare CHRISTEL WIMAN Vd Stockholms Hamnar)

 

 

 

 

För boende i norra Nynäshamn bedöms konsekvenserna bli stora. Hacktorpsskogen minskar till ytan och industrispåret påverkar upplevelsen av miljön mellan Hacktorpsskogen och Alhagen. Alhagen som rekreationsmiljö kommer att bevaras men upplevelsen kommer att påverkas av ökat bakgrundsbrus och andra ljud från hamnen. Eventuellt försämras även Alhagens värde som fågelskådningsområde genom att artsammansättningen kan förändras och att det blir svårare att höra vissa fågelarter. Alhagen ändrar karaktär från tyst naturområde till stadsnära rekreationsområde.   från MKB till Detaljplan för Norvik

 

 

 

 

I tidningen kan man även se hur många gram koldioxid per ton som släpps ut i atmosfären, och mig veterligen så släpper järnvägstransporter ut så liten mängd koldioxid att pippifåglar och ekorrar kan vara lugna.

NP 071211

 

 

 

 

Christel Wiman, vd Stockholms Hamnar, förkunnar då glatt att Nynäsbanans nuvarande spårkapacitet räcker mer än väl till i inledningsfasen, men vi jobbar självklart för att få dubbelspår ända till Nynäshamn. Dagens pendlare med de dagliga stödbussarna utanför tågfönstret, är nog av en annan åsikt när det gäller Nynäsbanans kapacitet och tillförlitlighet. så även Banverket som ser banans kraftförsörjning kollapsa när 750 m godståg försöker starta.

NP 090203

 

 

 

 

En annan av miljödomstolens frågor gällde hur transporterna av gods från hamnen ska kunna tillgodoses. Stockholms Hamnar har svarat att en utbyggnad av järnvägen pågår och att de redan planerade åtgärderna räcker för de godsmängder som inledningsvis ska transporteras på järnväg från Norvik.

NP 090526

 

 

 

 

Men borde då inte satsningen på en för godstrafik fungerande järnväg ha påbörjats samtidigt med hamnprojektet, om detta vore seriöst menat?

NP 090203

 

 

 

 

Det påstås vara för miljöns skull som hamnen flyttas. Jo, hela 15 % av containergodsmängden är faktiskt tänkt att gå på järnväg när den är klar år 2015.

NP 070309

 

 

 

 

De utbyggnader som Banverket har gjort och ska göra på Nynäsbanan utgår från pendeltrafikens behov. Om hamnen byggs, och om det ska gå godståg på Nynäsbanan måste den kompletteras.

NP 090116

 

 

 

 

Det finns flera hamnar utanför Stockholm med väl utbyggda väg och järnvägsförbindelser som har kapacitet att ta emot stora mängder gods. Det är därför helt omotiverat att Stockholms Stad bygger en ny stor containerhamn i Norvik.

NP 081219

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miljöproblem? Bah! Inte då. Inte kan väl 1200 lastbilar per dygn innebära miljöproblem? Inte kan de väl heller utgöra en trafikfara? Det ska bara bli kul!

NP 070522

 

 

 

 

Farligt gods indelas i 9 klasser. För hamnen är transporter av klasserna 1-5 och 8-9 aktuella. 1. Explosiva ämnen och föremål 2. Gaser 3. Brandfarliga vätskor t ex olje- och bensinprodukter 4. Brandfarliga fasta ämnen och självantändande ämnen samt ämnen som utvecklar brandfarliga gaser vid kontakt med vatten 5. Oxiderande ämnen och organiska peroxider. 8. Frätande ämnen 9. Övriga farliga ämnen och föremål

från MKB för Detaljplan för Norvik

 

 

 

 

När hamnen är färdigbyggd, ökar vägtransporterna av hälsoskadliga ämnen med 1909 % på södra delen av väg 73.

NP 070309

 

 

 

 

Men är det då vi på Södertörn som ska konsumera innehållet i dessa jättelådor? Nej, längre än så ska nog långtradarna rulla, och vad säger bilpendlarna om att året runt tampas med detta osande och mullrande sällskap? Samtidigt dignar vår gamla vackra blå planet under ett moln av koldioxid, dieselsot och kväveoxider.

NP 070309

 

 

 

 

38 % av rorotrafiken har sina start/målpunkter i södra eller mellersta Sverige samt Danmark, Norge och Tyskland vilket innebär att de kör E4 söderut eller E20 västerut. 33 % har destinationer i mellersta och norra Sverige och kör E4/E20 Essingeleden norrut för vidare färd. Resterande 29% har start/målpunkter inom Stockholms län. Av containertrafiken har 24 % start/målpunkter i södra eller mellersta Sverige vilket innebär att de kör E4 söderut eller E20 västerut. 44% har destinationer i mellersta och norra Sverige samt Stockholm exkulsive Södertörn. Resterande 32 % har målpunkter på Södertörn.     från kommunens MKB

 

 

 

 

Infrastruktur för en miljövänlig livsstil är vad som politiskt bör diskuteras i god tid.

NP 091006

 

 

 

 

Av dessa utredningar framgår att full utbyggd hamn med tillhörande transporter bidrar med en ökning av utsläpp till luft i kommunen jämfört med dagens situation med: koldioxid 15 %, kväveoxider nästan 50 %, partiklar 25 %, svaveloxid mellan 6 - 40 % (den lägsta siffran förutsätter att båtbränslets sammansättning snabbt förändras vilket inte finns några EU beslut om i dagsläget 0910, min kommentar)

från MKB till Detaljplan för Norvik. 

 

 

 

 

 

"Miljödomstolen delar länsstyrelsen och andras uppfattning att det i bolagets ansökningshandlingar saknas redovisning om vart godsmängderna ska efter att de lossats i hamnen, inte heller varifrån de kommer på land till hamnen."

Domen i miljödomstolen 20091210

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sebastian Bäckström, miljölogistiker på WSP Analys & Strategi, har gjort beräkningar på skillnaderna mellan fartyg och lastbilar när det gäller utsläppen av koldioxid. Det visar sig att ett Rorofartyg som går i 20 knop eller mer över Nordsjön till Storbritannien förbränner så mycket olja att utsläppen av koldioxid var ungefär lika stora som om lastbilarna hade kört landsvägen till Frankrike. Sebastian Bäckström menar att man inte kan göra en miljöanalys av sjöfarten utan att väga in den lastbilstrafik fartygen orsakar till och från hamnen.

GP 070202

 

 

 

 

Riskanalysen och miljökonsekvensbeskrivningen för hamnen och dess detaljplan förutsätter att väg 225 kommer att stängas av för tung trafik till och från Norvik från år 2015. I dagsläget finns det dock inga garantier för att en viktbegränsning kan införas på väg 225.

NP 070309

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gnäll, gnäll och åter gnäll är det som finns att läsa om den tilltänkta storhamnen i Norvik, men vilka näringar och vilka företag vill dessa "gnällspikar" i stället ha till kommunen?

NP 070710

 

 

 

 

Miljöteknisk industri och turism med eller utan äventyr är starkt växande framtidsbranscher och där finns de jobb vi söker och det är där Nynäshamns framtid hör hemma. Det är också ett sådant Nynäshamn som lockar hit nya innevånare. Inte en dieselosande industrihåla.

NP 090203

 

 

 

 

Nej, låt Nynäshamn behålla och utveckla sin karaktär av skärgårdsstad! Låt staden bli en attraktiv satellitstad till Stockholm med en lugn och vacker miljö. Då utvecklas tjänstesektorn, då kommer jobben och vi slipper Norvikshamnen.

NP 070327

 

 

 

 

Anläggning med slip och täckt vinterförvaring för fritidsbåtar med varvsrörelse. Kanske en täckt badpool med ljusgård och bubbelpooler? Eller ett "yasuragi" - ett japansk bad? Eller en dykarskola? Flera positiva idéer finns säkert.

NP 070424

 

 

 

 

Att bli en av landets (och världens) första "Hållbara städer" vore verkligen en framtidssatsning för Nynäshamn. Det skulle locka hit nya innevånare. Det skulle locka hit företag, turister och utbildningar och det skulle skapa massor av (verkliga) arbeten.

NP 071029

 

 

 

 

Det finns idéer om Norvik som forskningscentrum, som centrum för segel- och motorbåtsport och som lokalisering för nybygge av fritidsbåtar.

NP 070327

 

 

 

 

Tänk att på Bomässan få presentera Norvik som det nya bostadsområdet där miljön står i fokus! På riktigt. Med det läget - de möjligheterna att tänka långsiktigt, klimatsmart och helt nytt kunde området bli något alldeles unikt! Där kunde det, förutom bostäder, finnas utbildningscentrum, affärer, restauranger, skeppsvarv, småbåtshamn, kulturevenmang och rekreation - det finns förslag - tänk om någon kunde räkna och rita på det.

NP 070824

 

 

 

 

Och hur behandlades andra förslag vad gäller Norvik? Är det någon av er politiker som tagit seriöst på alla de förslag som ni fått från allmänheten eller de synpunkter som kommit från "marknaden"?

NP 090619

 

 

 

 

 

 

 

 

Och hur behandlades andra förslag vad gäller Norvik? Är det någon av er politiker som tagit seriöst på alla de förslag som ni fått från allmänheten eller de synpunkter som kommit från "marknaden"?

NP 090619

 

Samtliga ledamöter, förutom Miljöpartiet, Sorundanet och en av pensionärspartiets två ledamöter röstade för att anta detaljplan för Norvik.

NP 09

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var en nöjd Christel Wiman som lämnade miljödomstolen efter tre dagars förhandlingar. – Jag tycker att hela vårt team har gjort en fantastisk insats och hade svar på alla frågor. Jag anser att vi har gjort en perfekt miljöansökan för Norvikudden och jag är stolt över oss, säger hon.

VIA nr 3 2009 (Sthlms Hamnars kundtidning)

 

 

 

Stockholms Hamnars verkställande direktör, Christel Wiman meddelar idag, fredagen den 26 juni, att hon lämnar VD-posten per sista september 2009.

Sthlms Hamnars hemsida 090626

 

 

 

 

 

 Konsekvenserna kring en ny storhamn, i själva området Norvik och övriga  infrakstrukturella problem, kommer att finnas kvar i flera generationer, långt efter att Ilija Batljan har gått vidare i sin karriär.

NP 070515

 

 

 

 

 Ilija Batljan (S) avgår från sitt uppdrag som kommunalråd i Nynäshamns kommun. Från och med den 1 januari 2010 lämnar Batljan över uppdraget till någon annan.

NP Web 090825

 

 

 

 

  

Kammarkollegiet skriver: " Det bör vara uppenbart att Norvik knappast är det alternativ som innebär det minsta intrånget på miljön. Uppgifterna i miljökonsekvensbeskrivningen bör därför ifrågasättas av miljödomstolen".

NP 090918

 

 

 

 

 Just nu pågår prövningen i Miljödomstolen. Den 30 oktober 13.30 skall dom meddelas. Den kommunala detaljplanen för Norvik är överklagad till länsstyrelsen, som inte har meddelat när deras prövning av överklagandet kan vara klar.

NP 091020

 

 

 

 

Miljödomstolen avslår Stockholm Hamn AB:s ansökan 2009-12-10 13:46

Miljödomstolen anser att den utredning som förelagts domstolen i målet talar med mer styrka för att det finns alternativa platser (någon eller några befintliga hamnar) som innebär mindre intrång för människors hälsa och miljön än en ny hamn vid Norviksudden. Det saknas dessutom en mera preciserad samhällsekonomisk analys. Ansökan har därför avslagits.

Domen får överklagas senast den 4 januari 2010.

Från MyNewsDesk 091210

 

 

 

 

 

 

 

Det var med förvåning som ledningen för Stockholms Hamnar tog emot det negativa domslutet från miljödomstolen. Allt talar nu för att Stockholms Hamn går vidare till miljööverdomstolen för att få tillstånd att bygga hamnen i Norvik.

NP 091211

 

 

 

 

 

 

 "Enligt 22 kap 6§ andra stycket miljöbalken får en kommun föra talan för att tillvarata miljöintressen och andra allmänna intressen inom kommunen. Enligt kommunens uppfattning är en ny hamn vid Norviksudden av mycket stor betydelse för kommunen. De skäl miljödomstolen har anfört för att tillstånd inte kan ges, anser kommunen vara felaktiga. Med hänsyn till behov av ytterligare utredningstid anhåller Nynäshamns kommun om anstånd till den 31 mars 2009 (Oups! - min kommentar) med utvecklande av grunderna för överklagandet samt prövningstillstånd."

Från Nynäshamns kommuns brev till Miljööverdomstolen 091228 undertecknat av Ilija Batljan och Leif Stenquist

 

 

 

"Ilija Batljan håller med om att miljöfrågan är viktig och menar att miljödomstolen är parternas gemensamma representant då den skall säkerställa att projektet har en bra förankring"

NP 090714

 

 

 

 "Den utredning som sålunda förlagts miljödomstolen talar med mer styrka för att det finns alternativa platser som innebär mindre intrång och olägenhet för människors hälsa och miljön än Norviksudden. Enligt 11 kap. 6 § miljöbalken får en vattenverksamhet endast bedrivas om dess fördelar från allmän och enskild synpunkt överväger kostnaderna samt skadorna och olägenheterna av den. Sökanden har gjort allmänna uttalanden om att Norvik ligger i en tillväxtsregion. Någon mera preciserad samhällsekonomisk analys har inte delgetts domstolen. Att sökanden själv och operatören kommit fram till att verksamheten skulle vara lönsamt är inte tillräckligt."

Domen i Miljödomstolen 091210

 

 

 

 

 

"Ansökan har ifrågasatts på flera olika grunder, bland andra att ansökan avgränsats till den egna fastigheten, att miljökonsekvensbeskrivningen inte omfattar alla effekter av sökt verksamhet och att den är bristfällig beträffande alternativa lokaliseringar, att det inte visats att lämplig plats valts för sökt verksamhet samt att någon egentlig samhällsekonomisk utredning inte framlagts."

Domen i miljödomstolen 091210

 

"Vi är mycket frågande inför detta beslut. De skäl som miljödomstolen har angett i sitt första besked är svårförståeliga, säger det tillträdande kommunalrådet Anna Ljungdell (S)"

NP 091211

 

 

 

 

"Strax innanför grinden trasslade vi oss genom det meterhöga beståndet av småtallar och kanten av sprängsten som sluttade ner mot vattnet som pryddes av nattgammal is. Knäna knastrade oroväckande på grund av det knöliga underlaget"

NP 100126

 

 

 

 

"Tänk vad vackert Norvik är! Jag uppmanar alla att titta närmre på denna fina miljö och blicka ut mot öppna havet i stillhet."

NP 100129